vrijdag 1 oktober 2010

NY/MoMA + Guggenheim

MoMA
2 weken geleden ben ik naar New York geweest met mijn papa. Een cadeau voor mijn 18e verjaardag en ik weet het: I'm a very lucky girl want niet iedereen krijgt zo'n mooi verjaardagscadeau. Het werd een citytrip vol verschillende en leuke ervaringen, maar een bezoek aan het MoMA (The Museum of Modern Art) was toch wel één van de hoogtepunten. Wat mij direct enorm opviel, was de grootte van het gebouw. In New York kost elke m² wel $1000, en het MoMA had wel 7 heel uitgestrekte verdiepingen! Maar het indrukwekkendste was niet de grootte van het gebouw, maar de grootte van hun kunstcollectie. Andy Warhol, Van Gogh, Matisse, Mondriaan, Picasso, Frida Kahlo... om er maar een paar te noemen. België werd vertegenwoordigd door René Magritte en de Oostendenaar James Ensor.

In het MoMA vind je ook echt bijna alle kunstvormen terug; van architectuur tot schilderkunst en van fotografie tot installatiekunst. Ook hoorden we tijdens onze tocht langs alle kunstwerken af en toe een vrouwengil. Een performance, zo bleek later. Al verbleekte die 'experimentele' performance wel enorm naast een, bijvoorbeeld, Les Demoiselles d'Avignon van Picasso.

Fotografie is mijn dada, en daarom was ik ook érg benieuwd naar de fotoverdieping. Jammergenoeg was die niet zo spectaculair als ik had verwacht. Eén van de enigen die mij kon bekoren was Barbara Kruger, de Amerikaanse fotografe die oneliners en quotes gebruikt in haar foto's om de maatschappij te bekritiseren. Het werk van Kruger is heel herkenbaar en (voor mij althans) bekend, en dus eens leuk om in het echt te zien.

3 uur tijd was véél te weinig om alles goed te bekijken want je zou wel dagen in het MoMA kunnen rondlopen! In ieder geval was het een zeer leuke kunstmix en tof voorproevertje, want bij mijn volgende trip naar New York stap ik zéker weer eens binnen om nog veel meer moois te ontdekken! Een absolute aanrader...
Guggenheim
Vergeleken met het MoMA was het Guggenheim-museum een kleine tegenvaller. Architectuur: prachtig. Maar jammergenoeg waren er werken aan de gang, en dus konden we collectie die werd tentoongesteld in 'de spiraal' niet bekijken. Wat bleef er over: de zij-ruimtes. De enige - voor mij - bekende werken waren die van Vasily Kandinski. Omdat ik vorig jaar voor het vak Kunstgeschiedenis een werk moest maken over expressionistische schilderkunst, wist ik er dus wel wat dingen over. Maar daar bleef het bij. Ook mocht ik geen foto's maken van de schilderijen zelf, dus heb ik alleen maar de architectuur van het gebouw vast kunnen leggen. Wat misschien wel het grootste en bekendste kunstwerk is van heel het Guggenheim-museum. De architect van het gebouw is Frank Lloyd Wright en die naam zal ik nooit vergeten (dankzij mijn papa die kwaad werd omdat ik niet wist wie de architect was).