vrijdag 1 oktober 2010

Across the Universe


Ook al is het al van midden september geleden dat ik deze film heb gezien, toch wil ik hem hier even vermelden. 'Across the Universe' (2007) ben ik in de Cinematek in Brussel gaan bekijken samen met mijn goede vriend Thomas. Knack Focus organiseerde, in samenwerking met Cinematek, een 10 dagen durende reeks vol onderschatte/ondergewaardeerde films (één voor elke dag). 'Across the Universe' was één van hen.

Op zich begrijp ik het wel, waarom de film niet zo'n succes was; je moet van dat soort filmgenre houden. Maar ik hou dus van 'dat soort filmgenre' (lees: eigenzinnig, jong, beetje coming of age) en ik vond het dus een supertoffe film! Je moet weten dat 'Across the Universe' een alternatieve musical is, vol met Beatles-nummers. Het helpt dus als je graag naar de Beatles luistert of tenminste toch hun nummers kent. Want dan weet je ook dat de regisseuse Julie Taymor de Beatles-nummers creatief heeft vervormd, en zéker niet misvormd (op 1 of 2 nummers na).

Het verhaal is heel klassiek. Meisje ontmoet jongen, jongen woont aan de andere kant van de wereld, maar liefde overwint alles dus: happy end. Je weet al van in het begin dat het verhaal zo gaat eindigen, maar toch blijft de film heel fris en verrassend. Ik was niet zo aan het begin (veel te cliché - maar Thomas vond dit juist superleuk omdàt het zo cliché gemaakt was), maar naarmate de film vorderde begon hij mij meer en meer te boeien. Enkele topstukken waren o.a. het fragment waarin Max (Joe Anderson) zich moest gaan laten keuren voor het leger. Iedereen kent ongetwijfeld de affiche waarop een man met een hoed met wijzende vinger naar je kijkt en onder hem lees je de slogan: 'I WANT YOU FOR U.S. ARMY'. In dat fragment begint de man met de hoed het nummer I Want You (She's So Heavy) te zingen van The Beatles. Ik vind dit één van de beste Beatles nummers (met grote dank aan een vriendin van mij; Andréa), en dit in combinatie met die prachtige slash vreemde beelden plus ontzettend goeie choreografie gaf mij een enorm voldaan gevoel. Kortom, een prachtig stukje film.

Ik ben wel niet zo blij met de trailer van de film. Het lijkt alsof het een film is vol psychedelische dingen, maar dit is absoluut niet waar! Ze hebben gewoon alle psychy beelden die in de film voorkomen, naast elkaar gemonteerd in de trailer. Mensen die de film dus willen bekijken om te trippen, kunnen wel eens heel erg teleurgesteld achterblijven.

Ik vind de film een aanrader, Thomas ietsje minder, maar over één ding zijn we het zeker: hij laat je in ieder geval niet onberoerd.