maandag 27 december 2010

Verslag workshops Drama & Dans

Ik heb erg genoten van de workshops Drama en Dans, maar dat kan je wel concluderen na het zien van bovenstaande foto's. Een keuze maken tussen de twee? Kan ik niet! Ze waren allebei leerrijk, tof én verschillend. Heel verschillend eigenlijk. Niet van kwaliteit, wel van aanpak.

WORKSHOP DRAMA

Om met de deur in huis te vallen: ik vond de workshop(s) drama leuk. En niet zomaar ‘leuk’; ik heb veel bijgeleerd, al spelenderwijs. De leukste les vond ik ongetwijfeld de les met het uitbeelden van situaties (in foto’s); dan mag je alles zo dramatiseren en uitvergroten, dat het nog geloofwaardig lijkt ook! Ook de oefening waar je iemand anders beweging(en) exact moest nadoen, zonder te weten wat die persoon eigenlijk aan het uitbeelden was, vond ik ook heel tof om te doen. Ik denk dat ik nog nooit zo veel heb gelachen als toen wanneer Simon ‘een luier ververste’; iedereen dacht dat hij brood aan het bakken was!

Het was uitblazen, die lessen drama. Niet ‘uitblazen’ van ‘alles op je gemak doen’, neen, het was ‘uitblazen’ van ‘alle stoom loslaten’. Niet denken en gewoon gaan. Er zullen niet veel momenten meer komen waar je nog zo ‘kind’ zal kunnen zijn, daarom heb ik extra van die dramaworkshops genoten. 1 minpunt: de powerpoints achteraf waren er vaak te veel aan. Ik weet wel dat die powerpoints belangrijk zijn want je kan niet in de praktijk lesgeven als je de theorie niet kent, maar ik denk dat Sophie wel gemerkt heeft dat het beter was als ze haar powerpointpresentaties in het begin gaf. De concentratie was vaak gewoon zoek na zo’n intensieve dramales.

Ik vond Sophie’s werkwijze heel goed werken: ons – de toekomstige workshopgever – zélf kind laten zijn. We hebben nu echt ervaren hoe het voelt om die oefeningen te doen, we staan niet alleen aan de ‘leerkrachtzijde’, maar nu ook aan de ‘leerlingzijde’.

Jammer dat we niet zo veel tijd hadden voor de grimeworkshop; het had nóg leuker kunnen zijn als we ons niet zo moesten haasten. Maar ach, da’s een detail: ik heb ontzettend veel bijgeleerd, en dat is het belangrijkste.

WORKSHOP DANS

De werkwijze van Nienke was - zoals ik eerder al zei - in totaal contrast met de werkwijze van Sophie. Nu ja, er waren wel gelijkenissen hoor, maar ik heb de workshop(s) van Dans als enorm verschillend ervaren in vergelijking met de workshop(s) van Drama. In de eerste lessen is het niet eens tot dansen gekomen, want we moesten eerst leren bewegen en uitbeelden. Vanuit die uitgebeelde (alledaagse) dingen, moesten we dan een dans maken. Hoe je dat doet? Wel... euhm... bewegingen herhalen bijvoorbeeld. En heel veel verbeeldingskracht gebruiken. En je verstand op nul draaien, dat ook. Maar dat laatste vond ik heel gemakkelijk ;-).

Het leukste vond ik ongetwijfeld het zelf 'geven' van een dans. Laurence, Marlies en ik - gewezen ballerina's - kozen uiteraard voor ballet. Aangezien Nienke zelf al een presentatie had voorbereid over ballet, moesten wij dus gewoon 'les' geven. Heel leuk! Nostalgisch ook. Achteraf hebben onze mede-studenten hun mening over ballet wel moeten bijstellen: ballet is helemaal niet voor watjes, integendeel! Door onze oefeningen kregen ze door dat ballet fysiek heel uitputtend is én het veel zwaarder en moeilijker is dan het lijkt. Mission accomplished.